Czy znasz sposoby radzenia sobie ze stresem w pracy?

Odłączenie od zasilania

Słyszysz „karoshi” – co myślisz?
Nowa pozycji w ulubionym sushi barze?
Nie. Nowy zawód? Nie. Wielka korporacja?
Nie, ale w pewnym sensie – wszystkiego po trochę.

Ciągła rywalizacja, walka o pozycję zawodową, strach przed utratą pracy – to wszystko, ale nie tylko, jest pożywką dla japońskiego terminu. „Karoshi” to bowiem śmierć z przepracowania. To jednak nie choroba, a zjawisko socjomedyczne, które dotyka osoby w pełnym zdrowiu – niepewne siebie, nieustannie próbujące dowieść swoich umiejętności. Sukcesy zawodowe mogą pomóc uwierzyć w swoją wartość. Ciężko jednak je osiągnąć, gdy powątpiewamy we wszystko, co robimy, a jedyną motywacją naszych działań staje się strach.

stres-praca

Równowaga

Kiedy mówimy o stresie, najczęściej spotykamy się z dwoma możliwościami. Pierwsza to zupełnie poważne potraktowanie sprawy. Na przykład, gdy przyjaciel opowiada nam o swoich wątpliwościach i związanych z tym problemach, nie odwołujemy się co prawda do „karoshi”, ale próbujemy znaleźć rozwiązanie zmartwień lub udzielić potrzebnej rady. Jest jednak też druga możliwość, czyli zbycie problemu. Na pewno nie raz słyszeliście, że „każdy tak ma”, że „to normalnie”, czy wreszcie – „takie życie”. Życie jednak niekoniecznie musi tak wyglądać, a w szczególności – Wasze życie zawodowe.

Nie czekaj, sam nie zniknie

Stres, który swą podstawę bierze z naszej kondycji psychicznej, sam nie zniknie. Podobnie jak inne problemy czy zmartwienia, które, jak nam się wydaje, tylko my odczuwamy, to powszechne lęki, nad którymi należy pracować. Nie jesteśmy w stanie zapobiec stresującym wydarzeniom, ale możemy przygotować siebie na to, jak sobie z nimi radzić. Co ważniejsze – jak nie pozwolić im się wytrącić z równowagi. Sposobów na radzenie sobie ze stresem jest całkiem sporo i opowiemy Wam o nich w następnych artykułach. Warto jednak dowiedzieć się, co zrobić, by się przed nim uchronić.

Przygotuj się

Nie pozwól, by sytuacje stresowe wytrącały Cię z równowagi. Pamiętaj o tym, że często to nasze własne lęki je napędzają i sytuacje pozornie niegroźne zmieniają w przerażające. Nie zapominaj, że zajmujesz stanowisko z konkretnej przyczyny – swoich umiejętności. Praca jest niezwykle ważna w życiu większości z nas. To jednak tylko praca. Tobie i Twojemu pracodawcy wyjdzie na dobre, jeśli będziesz o tym pamiętać. W końcu na początku w tym wszystkim miało chodzić o Ciebie. Pamiętaj o tym następnym razem.

Stresu nie przeczekasz.Działaj!

1

Pamiętaj, że każdy problem można rozwiązać.

2

Wypocznij aktywnie. Nic tak nie rozładuje napięcia, jak sport.

3

Skorzystaj z technik relaksacyjnych. Masaż czy słuchanie uspokajającej muzyki to zawsze dobre rozwiązanie.

4

Hobby. Poza pracą musi być coś więcej – coś, co pozwoli Ci złapać dystans i rozwinąć pasje.

5

Szczerość. Nie rób nic wbrew sobie. Mów przełożonym o swoich problemach.

6

BHP zdrowej pracy. Naucz się doceniać swoje osiągnięcia, unikaj zbędnej samokrytyki, nie zabieraj pracy do domu, ucz się na własnych błędach. Poznaj swoje atuty i nie zapominaj o nich.

Tekst na podstawie: http://www.hrnews.pl/news1.aspx?id=4084

Małgorzata Marzec Autor: Małgorzata Marzec