Kłopoty z nieprzeciętnymi, czyli jak kierować pracą podwładnego, który… nadzwyczaj dobrze wypełnia swoje obowiązki?

Widzieć-wiedzieć

Dostrzeganie i wspieranie bardzo dobrych wyników pracy jest co najmniej tak ważne, jak korygowanie pracy wykonywanej zbyt wolno lub niewłaściwie. Niekiedy może być nawet ważniejsze, ponieważ najlepsi pracownicy mają potencjalnie najwięcej do zaoferowania. Ważne, by nie popełnić błędu zostawienia ich samych sobie.

nieprzecietny

Zachęcaj do dzielenia się swoją wiedzą i doświadczeniem

Słuchaj pracowników. Wyciągaj wnioski z rozmów, a najlepszych pytaj, czy wiedzą, jakie czynniki sprawiają, że są tak skuteczni. Zaobserwowanie pewnych mechanizmów może pomóc Ci w polepszeniu pracy całego zespołu.

Niweluj różnice zdań

Niwelowanie rozbieżności w przypadku najlepszych pracowników może okazać się niezwykle satysfakcjonującym doświadczeniem, jako że masz do czynienia z osobą, której pomysły i rozwiązania mogą wiele wnieść do dyskusji. Ważne, byś robił to na tyle otwarcie i aktywnie, na ile to tylko możliwe. Nie używaj argumentu władzy, ponieważ poza strachem, na pewno nie wpłynie na zbudowanie pozytywnego autorytetu.

Nie obawiaj się zmiany swojego zdania

Pamiętaj również o tym, że może Ci się udać zmniejszyć dzielące Was rozbieżności dzięki ponownej analizie lub zmianie swoich oczekiwań. Będziesz miał do czynienia z osobą, która może mieć informacje, których Ty nie posiadasz, lub której pomysły mają wyraźne pozytywne aspekty.

Rozsądnie chwal

Chwalenie osób, które dobrze wykonują swoje obowiązki, jest wręcz obowiązkowe. To, że ktoś stale dobrze lub bardzo dobrze wykonuje swoje zadania, nie oznacza, że powinniśmy się do tego przyzwyczaić i zapomnieć o odpowiednim docenianiu. Nie próbuj jednak planować pochwał – będzie to brzmiało nienaturalnie i nie wywierało zamierzonego efektu.

Wykaż dojrzałość menedżerską

Twoi pracownicy mogą być wspaniałym źródłem wiedzy i pomysłów. Potrafią rozwiązywać problemy sami, nie zajmując niepotrzebnie Twojego czasu. Pozwól im po prostu robić swoje, rozmawiaj z nimi zanim podejmiesz decyzję, zauważaj dobrze wykonaną pracę i pomagaj im tak organizować pracę, aby mogli osiągnąć jeszcze więcej. W ten sposób będziesz budować swój menedżerski autorytet. Masz w zespole wspaniały potencjał. Korzystaj z niego mądrze.

Tekst na podstawie: http://www.hrnews.pl/WsparcieHR,202,.aspx

Katarzyna Kloskowska–Kustosz Autor: Katarzyna Kloskowska–Kustosz