Motywacyjne ABC, czyli wszystko co warto wiedzieć o motywacji

Motywacja to bardzo ważny aspekt życia prywatnego jak i zawodowego każdego człowieka. Trudno wyobrazić sobie rzetelne wykonywanie obowiązków zawodowych bez odpowiedniej motywacji. Z drugiej strony jej wzmocnienie powinno wypływać z wewnętrznych pobudek, wynikających  z indywidualnych przekonań. Wielu przedsiębiorców zastanawia się nad tym, jak połączyć te dwa aspekty motywacji w jedną spójną całość, po to, by poprawić jakość i wydajność pracy zatrudnianych przez nich pracowników. Zanim jednak zaczniemy rozważać, które metody wzmocnienia motywacji są naprawdę skuteczne, warto najpierw dowiedzieć się, czym tak naprawdę jest motywacja i poznać sterujące nią mechanizmy. Dopiero zgromadzenie podstaw wiedzy na ten temat pozwoli nam wypracować motywacyjne schematy, które mają szansę przybliżyć nas do wymarzonego celu i cieszyć się z osiągniętego sukcesu.

Motywacja w definicji

O motywacji na co dzień mówi się bardzo wiele. Motywujemy się do nauki, odchudzania, podjęcia aktywności fizycznej, pracy i wielu innych czynności. Motywujemy też innych do podjęcia wysiłku z zakresu różnych dziedzin życia. Wydawać by się więc mogło, że o motywacji powinniśmy wiedzieć bardzo wiele. Ale czy tak jest w rzeczywistości? Otóż okazuje się, że nie każdy rozumie, czym tak naprawdę jest motywacja, przez co nie do końca potrafimy nią kierować zarówno w sytuacjach prywatnych jak i zawodowych.

Choć w psychologii wyróżnia się kilka definicji motywacji, najogólniej rzecz ujmując można określić ją jako proces zaangażowania jednostki w inicjowanie i podtrzymywanie aktywności dotyczących różnych dziedzin życia. Pomimo tego, że motywacja może przybierać różne formy, tak naprawdę każda z nich obejmuje procesy umysłowe, pozwalające na dokonanie właściwego wyboru – to one kierują zachowaniem człowieka. Innymi słowy, motywacja to proces pozwalający na osiąganie wyznaczonego celu, którego siłą napędową są motywy, rozumiane jako wyrażone w różny sposób pragnienia (na przykład pragnienie samorozwoju).

Motywacja motywacji nierówna

Skoro już wiemy, czym jest motywacja, pora poznać jej rodzaje. Najbardziej ogólny podział dotyczy motywacji wewnętrznej i zewnętrznej, przy czym za motywację wewnętrzną (in. automotywacja) uznaje się zaangażowanie w podejmowane czynności, wynikające z wewnętrznych przekonań i potrzeb. Dla przykładu – angażujemy się w wykonywane obowiązki, ponieważ uważamy, że jest to korzystne zarówno dla nas (samorealizacja, poszerzanie doświadczenia), jak i dla firmy, w której pracujemy (rzetelność i uczciwość względem pracodawcy).

Z kolei motywację zewnętrzną definiujemy poprzez zaangażowanie w wykonywane czynności wynikające z obawy przed karą (nagana, zwolnienie z pracy, itp.) lub chęcią pozyskania nagrody za swoje działania (na przykład awans, premia). Oczywiście ze względu na swoją jakość, zdecydowanie ważniejsza jest motywacja wewnętrzna, która jest nie tylko dużo mocniejsza, ale też bardziej trwała i to właśnie jej pozyskanie staje się dla pracodawców największym wyzwaniem.

Sprawdzony sposób na motywację

Choć motywacja wewnętrzna nie jest łatwym celem do osiągnięcia, warto się o nią postarać. Pracownik, który w swoich działaniach kieruje się automotywacją jest dużo bardziej oddany swoim obowiązkom, a efektywność jego pracy jest naprawdę wysoka. Aby wzbudzić w swoich pracownikach motywację wewnętrzną, z całą pewnością trzeba wykazać się dużą cierpliwością. Niezbędny będzie również odpowiednio opracowany i wdrożony system motywacyjny, którego założenia zostaną dopasowane do grupy docelowej.

Najważniejszym elementem tego typu systemu z całą pewnością powinna stać się atrakcyjna nagroda, która będzie stanowiła dowód uznania za dotychczas poniesiony przez pracownika trud, a jednocześnie stanie się sposobem na zachęcenie go do dalszych starań. Skuteczność owej nagrody, a przez to całego motywacyjnego systemu, uzależniona jest od jej dopasowania do potrzeb każdego z pracowników. Aby podołać temu trudnemu zadaniu najlepiej skorzystać ze sprawdzonych metod, takich jak na przykład Karta Podarunkowa. Dzięki swojej formie, umożliwiającej pracownikowi swobodny wybór odpowiedniego dla siebie podarunku, Karta Podarunkowa daje pracodawcy pewność zawsze trafionej i atrakcyjnej nagrody. Jej wdrożenie zdecydowanie zwiększa szansę na powodzenie całego systemu motywacyjnego.